zaterdag 21 december 2013

Doedagen 26/11

Op dinsdag 26 en donderdag 28 november waren het doedagen.
Op deze dagen mochten we de klas overnemen. We hadden de weken ervoor al enkele keren mogen oefenen tijdens de oefenmomenten. Vorige week dinsdag stond ik dan voor het eerst helemaal alleen voor de klas. Ik begon met het onthaal. Naar gewoonte mogen ze op dinsdag om de beurt 2 blokjes gooien waar er tekentjes op staan, als ze 2 dezelfde tekentjes hebben, mogen ze vertellen, anders niet. Ik wou het meer inkleden in het thema van Sinterklaas en heb daardoor een enveloppe met de brief erin voor Sinterklaas gebruikt, ze mochten deze in de lucht houden en laten vallen. Aan de ene kant had ik een lachend gezicht gekleefd, waarbij ze mochten vertellen en aan de andere kant een kruis, waarbij ze niet mochten vertellen.

Het verhaal dat ik vertelde was ‘Rikki helpt Sinterklaas’ van Guido Van Genechten. Meer info vind je op volgende site: http://www.lees-wijzer.be/begeleider/boek/rikki-helpt-sinterklaas. Het verhaal vertelde ik in 2 delen. Het eerste deel van het verhaal ging over Rikki die een brief schreef voor Sinterklaas. Toen hij naar het winkelcentrum ging om zijn brief af te geven, was Sinterklaas te laat. Dit kwam omdat het paard van Sinterklaas ziek was. Rikki zei dat een wortel en een zoen zijn opa genezen had. Daarom ging hij uiteindelijk mee naar de stal waar het paard lag. Dit was het eerste deel van mijn verhaal. De kinderen waren zeer geboeid en vroegen om het vervolg van het verhaal te vertellen, maar ze moesten in spanning afwachten tot donderdag.
Hierna ging ik verder met de beeldactiviteit. Ze mochten het paard van Sinterklaas schilderen en in de buik van Sinterklaas mochten ze allerlei dingen kleven, waardoor het paard van Sinterklaas ziek was. Daarna hebben we het besproken. Wat leuk was aan deze activiteit, was dat ze creatief konden zijn. Geen enkel paard van Sinterklaas was gelijk en de omgeving was ook van iedereen verschillend. Ook de reden waarom het paard van Sinterklaas ziek was, was van iedereen verschillend.
Na deze activiteit nam de juf de klas terug over tot na de middag.
De kinderen zijn niet echt gewoon om een middag onthaal te hebben, daarom had ik een korte activiteit voorzien. Ze mochten allemaal een kaartje nemen van een memorie spel dat ik zelf gemaakt had. De kinderen die hetzelfde kaartje hadden, mochten elkaar een hand komen geven en goedemiddag zeggen tegen elkaar.

De laatste activiteit die ik dinsdag deed, was een lied aanleren. Ik had prenten voorzien om de kinderen een geheugensteuntje te geven. Het lied dat ik ze leerde was ‘het paard van Sinterklaas is ziek’ http://www.youtube.com/watch?v=N2zq12wlmT0. Om beter te kunnen zingen moet je eerst je stem opwarmen, daarvoor mochten ze om de beurt een kaartje nemen van het memoriespel en de eerste klank van het woord lang uitspreken. Daarna heb ik ze het lied aangeleerd op een speelse manier.

Het was een zeer leuke ervaring! Er zijn wel nog een aantal punten waar ik aan moet werken maar door zelf in de klas te staan, leer je veel sneller wat de beste aanpak is. Al doende leert men.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten