Meteen na het onthaal legde ik allerlei spulletjes uit zoals
een wortel, een zoen, een mandarijn, een borstel, … de kindjes mochten één
voor één naar voren komen en twee spulletjes kiezen om aan het paard te geven.
Als er een kindje de wortel en de zoen gaf, werd het paard terug beter. Daarna vertelde ik het vervolg van het verhaal. Het ging over Rikki die
dankzij de wortel en een zoen, het paard van Sinterklaas terug genas. Op het
einde ziet Rikki de Sint, Zwarte Piet en het paard van Sinterklaas langs zijn
raam passeren.
Dit was dan ook het idee voor mijn beeldactiviteit. Ze
mochten het paard van Sinterklaas, Zwarte Piet en Sinterklaas tekenen op een tekenblad, ze konden dit met geraspt krijt, wasco, kleurpotlood
of krijt. De kinderen hebben vooral gebruik gemaakt van het geraspt krijt, het
was ook helemaal nieuw voor hen. Ze konden er zeer creatief mee zijn en
begonnen allerlei kleuren te mengen en open te wrijven. Erna mochten ze
glaspapier over het blad leggen, dat zou dienen als raam. Als laatste mochten
ze er een kader van papier over kleven en zelf versieren. Als iedereen klaar
was, gingen we allemaal samen zitten en mochten ze elk om de beurt zeggen wat
ze allemaal door hun raampje zagen.
Na de beeldactiviteit nam de juf, de les terug over tot na
de middag.
Tijdens het middag onthaal mochten ze elk om de beurt het genezen paard van Sinterklaas vasthouden, aan het kind dat het paard vast had, mocht de rest van de kinderen goedemiddag zeggen.
Tijdens het middag onthaal mochten ze elk om de beurt het genezen paard van Sinterklaas vasthouden, aan het kind dat het paard vast had, mocht de rest van de kinderen goedemiddag zeggen.
Ik heb ook een krantenartikel voorgelezen over de Sint die
overspoeld werd met brieven.
Mijn laatste activiteit van de doedagen was het lied dat ik
dinsdag had aangeleerd, nog eens speels herhalen. Ze mochten elk om de beurt
eerst hun stem terug wakker maken. Het lied hebben ze mogen zingen aan de hand
van speelse opdrachten. Ze mochten het lied meezingen met hele kleine
bewegingen en erna met grote bewegingen. Ook heb ik een keer de kinderen in
twee groepen gesplitst en wees ik naar de groep die moest zingen.
Ik heb de doedagen positief ervaren. Je krijgt enorm veel
terug van de kleuters. Het zijn ondeugende wezentjes die enorm lief kunnen
zijn. Ik weet nu zeker dat ik kleuterleidster wil worden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten